ششمین جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله کمیلی خراسانی

ششمین جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله کمیلی خراسانی با حضور شاگردان و علاقمندان آشنایی به معارف اسلامی در روز یک‌شنبه مورخ پنجم دی‌ماه ۱۴۰۰در مسجد سلماسی قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه تحقیقاتی پویندگان انوار توحید، آیت الله کمیلی خراسانی با اشاره به اینکه کم‌گویی و کم‌خوری از مهم‌ترین امور سیر و سلوک الی الله است اظهار داشت: سالکین زمانی در سلوکشان به نتیجه می‌رسند که مستغرق در یاد خدا شوند.

آیت الله کمیلی خراسانی افزود: مسئله خشوع همان مسئله جوع و گرسنگی است و زمانی که انسان خود را به روزه‌داری مشروع در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه مقید کند، زمینه رشد و تکامل معنوی در او فراهم می‌شود زیرا طبق روایات اعمال بندگان در این روزها توسط ملائکه خدمت حضرت ولی عصر (عج) عرضه می‌شود و چه بهتر در این دو روز حالت خشوع و روزه‌داری داشته باشیم.

ایشان در بخش دیگری از سخنانش گفت: خشوع سه مرحله دارد:

مرحله اول خشوع افراد مبتدی است که ویژگی‌های آن عبارتند از اطاعت از اوامر الهی، تسلیم شدن در احکام و تواضع در رفتار.

مرحله دوم خشوع در متوسطین است که ویژگی‌های آن مراقبت بر عدم ورود آفات نفسانی، دیگران را برتر از خود دانستن و آمادگی برای مرحله فنا است.
و در نهایت خشوع در سالکان پایانی دارای کیفیت بالاتری همچون حفظ حرمت الهی، اجتناب از ریا، دقت در اخلاص و ندیدن خوبی‌های خود است.

آیت الله کمیلی افزودند: اگر نماز ما دارای خشوع و محبت الهی باشد، مفتاح گشایش اسرار الهی است و نماز باید عاشقانه و عارفانه باشد.

وی تصریح کرد: خواندن سوره‌های بلند قرآنی مانند «یس» در نافله شب و با صوت حزین موجب خشیت انسان به درگاه الهی می‌شود.

این استاد اخلاق و عرفان عملی خاطر نشان کرد: مرحوم آیت الله سیدعلی قاضی (ره) می فرمودند: ۴۰ سال است که در راه خدا هستم و در این مدت نه خوابی، نه مکاشفه‌ای و نه کشف و کرامتی دیده‌ام و به دنبال این مسائل هم نبودم؛ چون این کرامت‌ها زود گذر و تا لب گور همراه ما هستند و می فرمودند: من طالب معرفت الهی هستم و خودش را می‌خواهم.

این استاد اخلاق اضافه کرد: اگر سالک توجه مداوم به حضرت احدیت داشته باشد، کم کم حالت انقطاع از خدا برای او حاصل خواهد شد و هرچه مطلوب بزرگتر باشد جدیت در راه آن سزاوارتر است.

آیت الله کمیلی با اشاره به توصیه همیشگی استادشان مرحوم آقای سید هاشم حداد (ره) حداد مبنی بر اینکه یاد خدا باید در شما ملکه و اذکار لسانی به ذکر قلبی تبدیل شود تصریح کردند: اگر سالکین به این مرحله نرسیده باشند سلوکشان دارای مشکل است.

ایشان در پایان با ذکر خاطره‌ای از حضرت امام خمینی (ره) گفت: زمانی که خدمت ایشان می‌رسیدم مشاهده می‌کردم که معظم له همیشه در سکوت معنادار و عرفانی خود غوطه‌ور هستند و تا زمانی که کسی مطلبی نمی‌پرسید این حالت صمت در ایشان غلبه داشت که برای بنده بسیار آموزنده بود.

شایسته ذکر است درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی پیرامون شرح دروس اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) روزهای یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد سلماسی واقع در شهر مقدس قم خیابان ارم، کوچه سلماسی برگزار و حضور برای عموم علاقمندان بلا مانع است.

اشتراک گذاری در email
Email
اشتراک گذاری در telegram
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.