یازدهمین جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله کمیلی خراسانی برگزار شد

یازدهمین جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله کمیلی خراسانی

یازدهمین جلسه درس اخلاق حضرت آیت اللّه محمدصالح کمیلی خراسانی پیرامون شرح و توضیح کتاب شریف آداب الصلاه امام خمینی (ره)  با حضور شاگردان و علاقه‌مندان آشنایی به معارف اسلامی در مسجد سلماسی قم برگزار شد.

آیت اللّه محمدصالح کمیلی گفت: ماه رجب ، بسیار با حرمت بوده و ایام البیض در آن قرار دارد که بزرگان اهل معرفت توجه خاصی به این سه روز دارند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه تحقیقاتی پویندگان انوار توحید، آیت اللّه کمیلی خراسانی در شروع فصل هشتم کتاب آداب الصلاه با عنوان «حضور قلب»، اظهار داشت: امام (ره) توجه ویژه‌ای به مسئله قلب دارند؛ ولی سایر انسان‌ها غیر از افراد خاص و اهل اللّه توجهی به آن ندارند. آن بزرگوار بجز حال عبادی نماز که باید حضور قلب در آن حفظ شود، در سایر موارد هم سالکان را به مسائل قلبی و معرفتی تعمیم می‌دهند.

این فقیه عارف به نقل از امام (ره) در کتاب شریف چهل حدیث افزود: عبادات، مناسک، اذکار و اوراد وقتی نتیجه کامل دارند که صورت باطنی قلب شوند و باطن و ذات انسان با آن‌ها عجین شود.

آیت الله کمیلی گفت: امام (ره) در ادامه فصل هشتم می‌فرماید: اذکار و اعمال ما باید به قلب منعکس شوند تا آثار عملی آن‌ها آشکار شوند که موجب نورانیت دل و ایجاد ملکات فاضله در نفس انسان می‌گردند و نباید فقط به ظاهر نماز اکتفا کنیم.
این فقیه عارف اضافه کرد: همان‌طور که در آیه ۶ سوره تحریم آمده است، ملائکه الهی دارای مقام عصمت هستند و از معصیت دور می‌باشند. حال، سؤال اینجاست که آیا انسان هم می‌تواند مقام عصمت اختیاری از گناهان را پیدا کند؟

استاد عرفانِ عملی خاطر نشان کرد: امام (ره) در پاسخ به این سؤال می‌فرماید: بله. این امکان وجود دارد و سالک می‌تواند با رعایت تقوای الهی، اجتناب از گناهان، داشتن برنامه سیر و سلوک عملی و مجاهدت سرسختانه با نفس اماره وارد میدان معارف الهی شود.

آیت اللّه کمیلی تصریح کرد: سالک الی اللّه می‌تواند با تزکیه نفس، مقام قرب، توحید افعالی، صفاتی و اسمایی را در خود تثبیت و در افعال او تجلی کند. اگر اینطور شود می‌توان گفت: حضور قلب در نماز و همه‌ احوال او پیدا شده است. در این حالت بسیاری از اذکاری که دیگران از عهده آن بر نمی‌آیند از او بر می‌آید و هرچه از خدا بخواهد برایش میسر شود.

وی افزود: آیت الله سید علی قاضی (ره)، استاد بسیاری از مراجع و عرفای عصر حاضر هم‌چون آیت اللّه بهجت (ره) و علامه طباطبایی (ره)، می‌فرمود: بیست سال است که من مراقبه‌ چشم دارم و بحمدلله اکنون طوری شده که اگر شرایطی برای دیدن معاصی پیش آید لحظاتی قبل خودبه‌خود چشمانم بسته می‌شوند و این زحمت از ما برداشته می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر تمام حرکات و سکنات سالک طبق خواسته الهی شود مسئله‌ کرامت، امری آسان و قابل مشاهده است.

آیت الله کمیلی خراسانی  افزود: سالک وقتی در حریم الهی قرار گرفت، مشمول الطاف الهی شده و خداوند او را از بسیاری از مسائل حفظ می‌کند. امام (ره) بر این موضوع تأکید دارند که انسان در اثر تزکیه نفس می‌تواند تمام قوای خود را مسخر کند تا تحت اراده الهی و متحرک به تحریک اللّه شود؛ یعنی هر کاری که انجام می‌دهد صبغه الهی داشته و در متابعت فرامین خداوند است. در چنین حالتی همه‌ قوای او مانند افعال ملائکه الله می‌شوند و هرگز جنود شیطان بر او تسلط ندارند.

آیت اللّه کمیلی خراسانی در پایان یازدهمین جلسه خاطر نشان کرد: امام (ره) می‌فرماید: وقتی سلطنت الهی در قلب بنده‌ سالک وارد شود، پیروی از هوای نفس و اطاعت از ابلیس راهی در او ندارد؛ ولی اگر قلب در وقت عبادت غافل باشد، عبادت نمی‌کند و عمل او شبیه لهو و بازی است؛ یعنی اگر شما در نماز به یاد غیر خدا باشید نماز را بازیچه قرار داده‌ای؛ چنین نمازی به درگاه الهی پذیرفته نیست!

شایسته ذکر است درس اخلاق آیت اللّه کمیلی خراسانی پیرامون شرح دروس اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) روزهای یک‌شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد سلماسی واقع در شهر مقدس قم، خیابان ارم، کوچه سلماسی برگزار می‌شود و حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله کمیلی خراسانی

مرکز تحقیقاتی توحید

اشتراک گذاری در email
Email
اشتراک گذاری در telegram
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.