هفتمین جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله کمیلی خراسانی

هفتمین جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله کمیلی خراسانی با حضور شاگردان و علاقمندان آشنایی به معارف اسلامی در مسجد سلماسی قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه تحقیقاتی پویندگان انوار توحید، آیت الله کمیلی خراسانی در ابتدای منبر با اشاره به اینکه مسجد سلماسی یکی از اماکن مقدسی است که تداعی‌کننده خاطرات تدریس امام راحل عظیم الشان است اظهار داشتند: فصل چهارم این کتاب شریف به صفات قلب و موضوع طمأنینه قلبی اشاره دارد و این آرامش قلبی باید در تمام شرایط ظاهری نماز اعم از قرائت حمد و سوره تا سایر ارکان نماز، ظهور و بروز داشته باشد.

آیت الله کمیلی خراسانی افزودند: آنچه که پس از رعایت آداب ظاهری اهمیت دارد، آرامش و سکون قلبی است و کسانی می‌توانند به این مهم نائل شوند که پای در میدان سیر و سلوک الی الله بگذارند و با تمرین، ممارست و مراقبات قلبیه موفق به نفی خواطر سوء شوند و با آراستن خود به فضائل اخلاقی و توجه تمام به خدای متعال به راز و نیاز با معبود خود بپردازند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان گفتند: حضرت امام خمینی (ره) در فصل چهارم کتاب شریف آداب الصلوه می‌فرمایند: نفس مطمئنه را نباید با مسئله اطمینان قلبی اشتباه گرفت زیرا نفس مطمئنه عالی‌ترین مرتبه نفس است و در روایتی از حضرت امیر علیه السلام برای کمیل بن نخعی آن حضرت مراتب چهارگانه نفس را به نفس نباتی، نفس حیوانی، نفس قدسیه و نفس کلیه الهیه تفسیر می فرمایند.
این استاد اخلاق و عرفان عملی تصریح کرد: قرآن مجید دارای معانی متعددی از جمله معانی تنزیلی، تاویلی و … است؛ و کلام الله دارای ۷۰ بطن بوده و از معانی عمیقی برخوردار است و فقط برای عرفای اهل حق که سرچشمه معرفت در قلوبشان باز شده  امکان فهم معانی برتری از کلمات بزرگان وجود دارد.
آیت الله کمیلی خراسانی  افزودند: امام (ره) می فرمودند: اطمینان قلبی باید از صورت ملکی به ملکوتی و از بدن به روح منتقل شود تا انسان بتواند طمأنینه روحی و سری را متوجه شود؛ در غیر این‌صورت در وقت شدائدی مانند حالت احتضار، شب اول قبر، برزخ و … آثار منفی آن ظاهر می‌شود.
آیت الله کمیلی افزودند: در نماز نباید به دنبال رفع تکلیف باشیم بلکه نماز باید موجب پرواز و سیر و سلوک الی الله شود؛ و همان‌طوری که برای تقلید از مسائل دینی خود به دنبال شناخت و تبعیت از مرجع تقلید اعلم هستیم وظیفه داریم به دنبال استاد راه برویم و لازم نیست که استاد از کاملین باشد؛ بلکه همین مقدار که استاد بتواند نفس ما را از وسوسه‌های شیطانی و نفسانیات نجات دهد کفایت می‌کند؛ زیرا در شرایط قحط الرجال الهی باید از اساتید موجود استفاده کرد.
وی تصریح کرد: اساتید اخلاقی امام خمینی (ره) مانند آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) و آیت الله شاه آبادی (ره) از بزرگان طریقت الهی بودند که علاوه بر تدریس فلسفه و حکمت، امام راحل از انفاس قدسی این بزرگواران بهره‌مند بودند و از نتایج آن می توان به تفسیر بی‌نظیر سوره حمد ایشان و … اشاره کرد.
این استاد اخلاق و عرفان عملی خاطر نشان کرد: حضرت امام (ره) با ذکر روایتی از امام صادق علیه السلام مبنی بر اینکه قلب شما باید قبله‌ای برای زبانتان باشد؛ یعنی اول به قلب خود توجه کنید و بعد به ذکر لسانی بپردازید تا نتیجه حاصل شود.
آیت الله کمیلی اضافه کرد: شرح عرفانی کتاب شریف مصباح الشریعه را در سه جلد به پایان رسانده‌ایم که جلد اول آن با عنوان عرفان اهل بیتی به بازار آمده و دو جلد دیگر برای چاپ آماده است.
ایشان اضافه کرد: طبق نظر امام خمینی (ره) در کتاب شریف آداب نماز، میزان سئوال و جواب در قبر از اعضای روحانی است نه از اعضای جسمانی و امام (ره) بر قول علامه مجلسی (ره) مبنی بر اینکه قبل از ترک دنیا باید غیر از  این چشم و گوش ظاهری یک چشم و گوش باطنی پیدا کنیم صحه می‌گذارند. راه رسیدن به این مهم سیر و سلوک الهی است؛ البته در موارد نادری عنایت الهی شامل حال برخی افراد می‌شود؛ ولی راه اصلی موفقیت در این زمینه تبعیت از استاد طریقت و آشنا به حقایق و خطرات این راه است.

 

آیت الله کمیلی در پایان، مراقبه و کشیک نفس را کشیدن، رمز موفقیت و نائل شدن به مراتب و مقامات بلند عرفانی دانستند و تصریح کردند: ذکر و فکر بدون مراقبه و رعایت تقوای الهی هیچ سودی ندارد.
به اطلاع می‌رساند درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی پیرامون شرح دروس اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) روزهای یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد سلماسی واقع در شهر مقدس قم، خیابان ارم، کوچه سلماسی برگزار و حضور برای عموم علاقمندان بلا مانع است.
اشتراک گذاری در email
Email
اشتراک گذاری در telegram
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.