برگزاری چهارمین جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله کمیلی خراسانی

چهارمین جلسه درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی با حضور شاگردان و علاقمندان آشنایی به معارف اسلامی در مسجد سلماسی قم برگزار شد.

 

چهارمین جلسه درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی با حضور شاگردان و علاقمندان آشنایی به معارف اسلامی در مسجد سلماسی قم برگزار شد. آیت الله کمیلی خراسانی با توجه به بیانات حضرت امام خمینی (ره) در کتاب شریف آداب الصلاه گفت: میرزا جواد آقای تبریزی از خانواده اشراف بود. با این که طلبه بود به عادت قبل به شیوه اشراف حرکت می‌کرد و لباس‌های فاخر می پوشید و نوکر داشت. میرزا جواد بعد از مدتی توفیق شرف‌یابی به جلسات درس استاد اخلاق و معرفت، مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی را پیدا کرد. روز اول آخوند ملاحسینقلی، صدا می زند که همان جا یعنی همان دم در بشین! اما تحمل این تربیت و ریاضت الهی او را پیش برد.

آیت الله کمیلی خراسانی افزود: حاج میرزا جواد آقا بعد از دوسال که شاگردی آخوند ملا‌حسینقلی همدانی را کرده بود، خدمت استادش عرض می‌کند: من در سیر خود به جایی نرسیده‌ام. آقا در جواب، از اسم و رسمش سوال می‌کند و او تعجب کرده و می‌گوید: مرا نمی شناسید؟ من جواد ملکی تبریزی هستم! ایشان می گویند: شما بال فلان ملکی ها نسبتی دارید؟ میرزا جواد آقا، چون آن‌ها را خوب و شایسته نمیدانست، از آن‌ها انتقاد می‌کند. مرحوم آخوند ملاحسینقلی در جواب می‌گوید: هر وقت توانستی کفش آن‌ها را که بد میدانی جلوی پایشان جفت کنی، من خود به سراغ تو خواهم آمد. این حرف بسیار تاثیر می‌کند و میرزا جواد فردا که به درس می رود خود را در محلی مستقر می‌کند که پایین تر از بقیه شاگردان بنشیند و در روزهای بعد طلبه هایی که از فامیل ملک التجار در نجف بوده و ایشان آن‌ها را خوب نمی دانسته مورد محبت خود قرار میدهد تا جایی که کفششان را پیش پایشان جفت می‌کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش در توضیح آیه «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» گفت: هجرت دو گونه است: هجرت صوری که همان هجرت از تن، از منزل صوری به سوی کعبه یا مشاهده اولیاء علیهم السلام و هجرت معنوی که همان خروج از بیت نفس و منزل دنیا الی الله ورسوله و هجرت به سوی رسول و ولی نیز هجرت الی الله است.

این استاد اخلاق و عرفان عملی تصریح کرد: امام صادق علیه السلام فرمودند: «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه» باید دانست عبودیت مطلقه از اعلی مراتب کمال و ارفع مقامات انسانیت است که جزء اکمل خلق الله محمد صل الله علیه و اله وسلم بالاصاله و دیگر اولیای کمل بالتبعیه کسی دیگر را از آن نصیب نیست. دیگران را پای عبودیت لنگ است و عبادات و عبودیت آنها معلل(ناقص و مریض) است جز با قدم عبودیت نتوان به معراج حقیقی مطلق رسید.

شایان ذکر است درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی پیرامون شرح دروس اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) روزهای یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در محل مسجد سلماسی واقع در شهر مقدس قم، خیابان ارم، کوچه سلماسی برگزار و حضور برای عموم علاقمندان بلا مانع است.

اشتراک گذاری در email
Email
اشتراک گذاری در telegram
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.